Werkwijze:

In onze optiek vinden training en opleiding plaats in een ruimer organisatiegebeuren.

Dit betekent dat:

- het ontwerp van een training gebaseerd is op de verwachtingen van de leiding en de deelnemers;

- het begeleiden van de implementatie essentieel inbegrepen is in het trainingstraject;

- er een resultaatsevaluatie en borgingssessie wordt voorzien 6 maanden na de opleidingssessie.

De opleidingen zelf zijn ervaringsgericht en vertrekken van de kennis en de ervaringen van de deelnemers.
Naar aanleiding van de inbreng van de deelnemers komt de theorie aan bod in de vorm van thematisch gegroepeerde concepten.

We werken met specifieke oefeningen en met praktijkcases van de deelnemers. Observatie en feedback staan in dienst van systematische (zelf)analyse en resulteren in concrete actieplannen. Er kan tevens gebruik gemaakt worden van rollenspelen, al dan niet met video-opnamen.

Overzicht van ons aanbod:

  1. Optimaliseren van de interne communicatie
  2. Communicatieve vaardigheden
  3. Interpersoonlijke relaties en kernkwaliteiten
  4. Omgaan met 'moeilijk gedrag'
  5. Assertiviteit
  6. Omgaan met agressie
  7. Teamontwikkeling / Groepswerking
  8. Situationeel leidinggeven
  9. Implementeren van functioneringsgesprekken
  10. Evaluatiegesprekken voeren
  11. Vergadertechniek, probleemoplossing en besluitvorming
  12. Conflicthantering
  13. Onderhandelen
  14. Bemiddeling - Mediation
  15. Klantvriendelijke dienstverlening
  16. Slecht-nieuwsgesprek
  17. Aansturen van projecten
  18. Werken in een projectteam
  19. Interculturele communicatie
  20. Lerende organisatie
  21. Persoonlijke leerstijlen in de praktijk
  22. Begeleiden van veranderingen
  23. Organisatie-ontwikkeling
  24. Appreciative Inquiry
  25. Adviesvaardigheden
  26. Train de trainer
  27. Spreken voor publiek en boeiend presenteren
  28. Zelfmanagement
  29. Omgaan met stress
  30. Tijdsbeheer
  31. Coachen van medewerkers
  32. Efficient informeren en instrueren
  33. Transactionele Analyse
  34. Rationele Effectiviteitstraining (RET)
  35. Organiseren en begeleiden van intervisie
  36. Peterschap en introductieprogramma's
  37. Waarnemen en be´nvloeden van onveilige situaties en handelingen
  38. Risicobeheersing en participatieve risico-analyse
  39. Implementeren van een proactief preventiebeleid